Posted by: Jacob | 21. december 2010

Vegetar på arbejdspladsen

Jeg har nu været på min nye arbejdsplads i en måneds tid. Jeg er rigtig glad for mit job, men ikke helt tilfreds med min kantine. Udover mig er der en til vegetar i min afdeling. Mine kollegaer går ikke så meget op i deres frokost, som de gjorde på min gamle arbejdsplads, hvor maden ofte var et samtaleemne. Så, der har ikke været nogen, der har spurgt til mit madvalg, og jeg har heller ikke selv nævnt, at jeg er til kaninfoder.

Min kantine har en stor salatbar, pålægsbuffet, et ostebord og en varm kødret. Der er nok en ti forskellige pålæg og alle er kødbaseret lige fra blodpølse til paté. En gang i mellem er der også æg. Hvordan ser det ud rundt omkring i landets kantiner? Jeg prøvede at køre en tråd på vegetarkontakt.dk for at se, hvad andre gjorde og fik det indtryk, at de fleste bare spiste tilbehøret. 

Det har jeg så også gjort, men jeg savner nu meget at kunne få et stykke brød med hummus eller lignende. Så meget at jeg bestemte mig for at skrive til min kantine, da jeg synes, at en firmakantine bør tilbyde mad til alle deres ansatte, og kødspisere tager jo ikke ligefrem skade af at spise eksempelvis hummus. Min vegetarkollega har madpakke med, hvilket jeg selvfølgelig også kunne gøre, men nu giver jeg kantinen en chance.

Hvordan griber man så sådan en mail an? Ja, jeg har hørt, at man skal dele sol og vind lige, så lidt ros kombineret med en forespørgsel blev udfaldet, samtidigt linkede jeg også til vegetarforeningen, hvor de har nogle opskrifter. Her er min mail:

Hej Kantine!
 
Jeg er lige begyndt at spise min frokost hos jer.
 
Først og fremmest vil jeg gerne rose jer for jeres gode salatbar🙂
 
Nu er det så, at jeg er vegetar, dvs. jeg spiser ikke kød eller fisk. Jeg savner lidt, at der en gang imellem er noget vegetarisk pålæg udover ost. På min gamle arbejdsplads lavede de eksempelvis gerne hummus eller tapanade.
 
Hvis I har mulighed for det, så ville jeg blive glad, hvis I kunne overveje noget lignende, så jeg kan supplere min salat med en håndmad. Hvis I har brug for inspiration, kan I finde mange gode opskrifter på hummus og andet godt her:
 
http://www.vegetarforening.dk/content/10-slags-vegetarisk-fyld-til-burgere-og-sandwiches

Mvh, Jacob

Jeg gik hjem med en god fornemmelse. Da jeg kom næste dag var der svar fra min kantine, et ret kortfattet svar:

Hej Jacob
 
Tak for dine ord, vi har ellers hverdag, enten korn, bønner, pasta på,
Men er glade for gode forslag til en vegetar….

Mvh XX

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige til det svar. Der har efterfølgende været hummus en enkelt gang, en meget tyndtflydende version, der ikke rigtigt egnede sig til at komme på brød. Med andre ord har jeg ikke mærket nogen ændring.

Hver dansker skulle dagligt i gennemsnit indtage 250 g kød. Her tror jeg kantiner i det ganske land spiller en stor rolle. Det er jo klart, at man hurtigt kommer op i mange gram, hvis man både skal spise svinekotelleter til frokost og så igen, når man kommer hjem. Jeg tror ikke at kød i mindre mængder nødvendigvis er usundt, men så store mængder kan ikke være godt, da det tager pladsen for diverse grønt, som man kunne have spist i stedet for.

Jeg håber der vil være flere vegetarer, der vil henvende sig til deres kantiner. Selvfølgelig skal der være kød i en almindelig firmakantine, men man kan jo også tage hensyn til de medarbejdere, der ønsker at fravælge kødet. Hvis der skal ske noget på området, tror jeg, det er vigtigt at så mange som muligt efterspørger mere vegetarisk mad.


Responses

  1. Enig, synes det er vigtigt, at kantiner på større arbejdspladser prøver at tage så godt hensyn til forskellige madkulturer som muligt, og inddrager brugerne mest muligt i planlægningen af de forskellige typer retter, der serveres🙂

    Hilsen

    Oscar
    http://københavnrestauranter.dk/

  2. Hej Oscar

    Jeg er meget glad for at høre, at du er enig! Især nu du har tilknytning til restaurationsmiljøet, hvilket jeg går ud fra, nu du linker til københavnsrestauranter.dk🙂

    Mvh, Jacob

  3. Hej Jacob.

    Jeg forstår dig udemærket. jeg er selv vegetar og har spist mange steder hvor der desværre kun er en halv kedelig salat bar, til os som ikke spiser kød. Jeg kender godt til “problemet” med at kantiner ikke laver nok mad til os vegetare. Jeg er selv igang med at uddanne mig inde for mad-branchen, men mangler en elev-plads for at komme videre i uddannelsen. Det er lidt svært for mig at finde et sted, som vil ansætte mig som vegetar. Måske de er bange for at ansætte en der er lidt anderledes? Jeg har arbejdet flere steder, og ja hvis man er kød-spiser og opvokset med typisk dansk mad, så tænker man ikke de baner. desværre. Så jeg synes det er rigtig godt at du gør din kantine opmærksom på at du er der.

    Jeg giver dig helt ret i at mange danskere spiser alt for meget animalsk protein. det er slet ikke sundt for deres nyrer og deres fordøjelse. mange kødspisere, spiser ost og kødpålæg til morgen, kødpålæg eller varm kødret til middag og kød igen til aften. Så der er jo helt klart et overforbrug der, som så også går ud over dyret og miljøet.

    Måske det virker bedre hvis du snakker direkte med personalet i kantinen og starter med at rose deres mad og tilfældigvis kommer ind på emnet vegetar mad. måske det kan hjælpe. i mange køkkener, laver man det mad, man kender og som man ved bliver spist. så måske du kan inspirere dem?

    Mvh Stine Rasmussen


Skriv et svar

Kategorier

