Posted by: Jacob | 1. november 2010

Bønnefrikadeller

Dagens dato er d. 1. november, hvilket er veganerdag. Det skulle jo fejres med afprøvning af en ny opskrift. Jeg havde fundet en opskrift på kindneybønnedeller, som måtte afprøves. Til lavede jeg stuvet spinat med karry og små kartofler. Kidneybønnedellerne smagte rigtigt godt, men jeg savner lidt den sprøde konsistens, som kødfrikadeller har. Men så skal man nok over i falafler, hvis man skal matche den konsistens.

Bønnedellerne laves ved at blende 500 g kidneybønner. Et hakket løg og to fed hvidløg svitzes, 1 tsk sambal olek, 1 tsk spidskommen, 1 tsk paprika og en halv smuldret terning bouillon tilsættes og blandes med bønnerne. Derefter formes de til frikadeller og steges. Meget nemt🙂

Nu hvor det officielt er veganerdag, er det måske relevant at reflektere, om det går fremad. Det er mit indtryk at der stadigvæk er meget få vegetarer i Danmark, men det forekommer mig at der kommer flere vegetarer og tilbud for vegetarer. “Den grønne kælder” er lukket men der er kommet andre nye steder til. Det er også mit indtryk at vegetarisme er på fremmarch i USA, som jo plejer at være foregangsland, så jeg er forventningsfuld vil jeg sige.


Responses

  1. Jeg har også en superlækker opskrift på bønnedeller – den er næsten lige som din, hvis jeg husker ret. Jeg har tænkt på, at jeg tror det kunne være enormt lækkert til brun sovs – og det har jeg ikke fået i rigtig mange år. Men jeg tror, at jeg vil prøve at eksperimentere lidt med det.😀

  2. Brun sovs – det er nu ikke det, jeg sanver mest!😀

    Jeg har set en opskrift på brun sovs på vegetarkontakt. Måske skulle jeg også prøve at lave det, det er jo trods alt snart jul.


Skriv et svar

Kategorier

