Posted by: Jacob | 15. august 2010

Økonomisk krise – vindere og tabere

Der har været finanskrise, hvilket nu er gået over til økonomisk krise. Man hører dagligt om besparelser, som nu pludselig er meget nødvendige. Men hvem går den økonomiske krise mest udover? De ældre, børnefamilier, de studerende? Ja, de givne grupper bliver sikkert berørt, men dem som det virkelig går udover er nu engang, dem som taber sit job.

At få sin indtægt halveret er ikke specielt sjovt. Det er heller ikke særligt sjovt for en nyuddannet at stå uden job efter at have fuldført en længerevarende uddannelse. På tekst tv læste jeg i går om en nyuddannet psykolog, der kørte tog i tivoli. Nu er det ikke fordi, at jeg mener, at det er under nogens værdighed at køre tog i tivoli. Det er det ikke og alt andet lige, har vi en høj mindsteløn i Danmark.

Jeg synes dog ikke fokus er på de arbejdsløse, skønt de som nævnt er mest ramt. Tværtimod har man valgt at begrænse dagpengeperioden for de arbejdsløse. Jeg har selv været i tvivl om denne ændring. 4 år på understøttelse er langt tid, men hvis der nu ikke er job at få?

Jeg snakkede på et tidspukt med en pige, om hvad hun synes om ændringen. Hendes svar var, at det jo skulle gå udover nogen. Jeg finder, at dette svar egentligt er meget rigtigt… Det skulle gå udover nogen, og arbejdsløse er ikke så sexede. I hvertfald ikke set med borgerlige øjne.

Jeg har selv stået uden job siden årsskiftet. Jeg er ikke blevet fyret, men min kontrakt løb ud. Jeg har dog været til en del samtaler, og er også gået videre enkelte gange. Til den sidste samtale jeg var, fik jeg at vide, at der havde været 60 ansøgere. Jeg betragter dette som mange ansøgere og jeg er dybt taknemmelig for, at jeg ikke er nyuddannet på nuværende tidspunkt, men har et par års erfaring.

Hvad gør regeringen får at få folk i arbejde? Efter min mening meget lidt. Der er brugt millioner på at udlicitere jobformidlingen til private firmaer. Dette har dog ikke rykket spor, for faktum er, at vi skal mange år tilbage, før jobcentrene formåede at formidle job til de ledige. Nu handler det derimod om at få folk i aktivering. Gerne hurtigt, da dette udløser en bonus til jobfirmaerne. En der er i aktivering tæller heller ikke med i arbejdsløsheds statistikken, så regeringer er også glad, når dette sker.

Men er nu aktivering løsning på alt? Jeg er sikker på, at det kan være godt for en nyuddannet at komme ud og lave nogle opgaver i det offentlige og smage på arbejdslivet. Men desværre spekuleres der jo ofte i det, så de aktiverede kommer til at lave det, de andre ikke gider og sjældent resulterer det i et job, da man jo bare kan få en ny i aktivering.

Der er dog for højtuddannede mulighed for at få et kursus på det offentliges regning. Dette må jeg sige er et godt initiativ, da det giver en mulighed for at erhverve sig nogle kompetancer. Dette område er dog indviklet og kurset skal foregå indenfor en særlig ledighedsperiode. For dem under 30 er denne ledighedsperiode på kun 3 mdr, mens andre aldersgrupper har lidt bedre vilkår.

Hvis man så er uheldig at blive ledig i sommer perioden, kan man glemme alle forhåbninger om et kursus, da de ikke oprettes om sommeren. Selv prøvede jeg at komme på sådan et kursus til en værdi af 60 tusind. Ikke ligefrem småpenge! Men visse tekniske ting, som min A-kasse (IAK) ikke havde oplyst mig om gjorde, at jeg ikke kunne komme på det.

Dog står min såkaldte 2. aktør i kulisserne i form af Jobfit og gnider sig i hænderne. Her er endnu en, vi kan sende i aktivering, så vi kan få noget bonus.

Alt andet lige, må man sige at systemet er så uvenligt, at man faktisk bliver meget interesseret i at komme i job så hurtig som muligt, så måske virker systemet trods alt, dog med visse omkostninger..


Responses

  1. Jeg havde faktisk forstået, at du havde fået nyt job. Men det var åbenbart en misforståelse – ærgerligt!

    Ud fra et borgerligt eller kapitalistisk synspunkt er det måske i orden at “det skal gå ud over nogen”. Jeg synes det ville være fedt, hvis alle kunne komme på efteruddannelse og blive bedre til et eller andet. På den måde tror jeg at alle kunne vinde på finanskrisen, både de arbejdsløse, erhvervslivet og samfundet.

    Men det er sikkert ikke så nemt at gennemføre i praksis!😦

  2. Hej Jens – Nej, jeg har desværre ikke fundet noget endnu, men jeg har været meget tæt på.

    Det er jo dyrt at sende folk på efteruddannelse, og det skal jo også helst være noget uddannelse som giver mening.

    Kurser som “find din indre sommerfugl” og lignende er måske ikke så gavnligt😉

    Men i sidste ende hele er jo et spørgsmål om økonomi og det helst i et kortsigtet perspektiv. Jeg håber bare virkeligt, at jeg undgår at skulle i aktivering. Alt andet end det.

    Jeg har her i weekenden, i et øjebliks rådvildhed, søget noget midlertidigt på et plejehjem bare for at komme ud af systemet. Jeg kan jo altid søge jobs om aftenen, men der er nok også rift om det job.

  3. Det er faktisk ikke sødt at nævne arbejdsløse psykologer. Det er jo nok det, jeg kommer ud til efter barsel.
    Jeg var faktisk ret glad for min aktivering (som bestod af et jobkursus), mest fordi jeg havde noget at stå op til, og nogle søde akademikere at tale med. Undervisningen var decideret fjollet (alla: hvis i bare skriver den rigtige ansøgning, så er der pludselig jobs til alle – prøv at skrive den kun i maritime vendinger!).
    Aktivering kan jo også foregå ved at man får et kortere ophold på en drømme-arbejdsplads.

    Men jeg vil krydse fingre for at du får dit drømmejob istedet..

  4. Hej Ditte – Jobmarkedet kan ændre sig meget på et år… så du skal nok finde noget, når du kommer tilbage efter barsel.

    Aktivering kan være godt, hvis man kommer ud et relevant sted, hvor man kan få joberfaring. Især for nyuddannede kan det være nøglen til at komme ind på jobmarkedet, men for dem der har erfaring, er det måske ikke så relevant igen…


Skriv et svar

Kategorier

