Posted by: Jacob | 6. juli 2010

Hurtig mad

Jeg elsker mad men gider ikke nødvendigvis stå i køkkenet i flere timer. Hvad gør man så? Ja, man kan jo altid lave noget hurtig wokmad. ;) Jeg var ude hos en kroatisk veninde i går, der biksede denne dejlig ret sammen på meget kort tid.

Det smagte rigtig godt og indeholdt en masse svampe og grøntsager.

Et andet køkken der også byder på nemme retter er det indiske køkken. På et tidspunkt kunne jeg godt tænke mig at komme på et indisk madlavnings kursus, for jeg synes ikke helt, jeg har mestret det. Indisk mad er ofte ret stærk og indeholder krydderier som gurkemeje, spidskommen, garam masala, karry og koriander – og ikke mindst chilli. Man får let sved på panden, når man spiser indisk!  

I dag har jeg kokkereret to indiske retter. Den ene ret var Kicheri, som er en linse-ris ret. Retten betragtes som “comfort food”, hvilket må siges at være en meget sund comfort food såfremt, man bruger brune ris. Jeg havde også en rest blomkål tilbage, hvilket resulterede i “Palak gobi”, hvilket er blomkål med spinat og en masse krydderier.

Begge retter smagte godt. Jeg var lidt betænkelig ved Kicheri retten, da der skulle kanel og nelikker i, hvilket jeg betragter lidt som krydderier, der hører hjemme i dessertverden, men det smagte nu godt og der var nok lidt comfort over det. ;-)

Palak gobi opskriften fandt jeg på denne side: http://niyasworld.blogspot.com/2008/10/khada-palak-gobi-lasuni.html. Jeg brugte dog kun 200 g blomkål og var løbet tør for løg. Jeg synes det smagte godt, men måske skal der udvikles lidt på opskriften.

Indisk madlavning er helt klart et område, jeg skal udforske mere, da det er så hurtigt og nemt!


Responses

  1. Næh, jeg havde slet ikke set dit indlæg, det var en dejlig overraskelse. Maden ser super lækker ud. Jeg må indrømme, at jeg slet ikke synes indisk er hurtigt og nemt. Nærmest tvært i mod. Men min yndlings indiske kogebog, er også meget autentisk og omstændig🙂 Hvilket jeg elsker. Elsker den form for mad alkymi. Men jeg har nok stået op til 3-4 timer i køkkenet med nogle af de mest komplicerede curries.. og de var det værd. Måske jeg skulle kigge på dine komfort-opskrifter, nu hvor vi har fået en lille tidssluger

  2. hej Ditte – og tillykke med en lille ny🙂
    Jeg tror det varierer meget, hvor lang til indisk mad tager at lave. Jeg er nok mest til de hurtige retter, hvor man lige hurtigt kan bikse noget sammen. Men en af dagene tror jeg, at jeg må prøve en af de retter, der skal stå og simre en halv dag.


Skriv et svar

Kategorier

