Posted by: Jacob | 27. maj 2010

Der røg mit abonnement af Aktiv Træning

Det kan være ganske fornøjerligt at sætte sig med en kop kaffe og læse et ugeblad. For mit vedkommende er det “Aktiv Træning” . Skønt det ofte er de samme historier der går igen og igen, har det alligevel været ren hygge. Selve bladet “Aktiv Træning” er en blanding af trænings- og sundhedstips.

Det er selvfølgelig ikke stor journelastik man finder i sådan nogle blade. Men denne gang fik jeg dog kaffen galt i halsen, da jeg læste første “nyheds historie” af det nye nummer – Så galt, at jeg har været nød til at opsige mit abonnement.

Fedt er IKKE farligt hedder den rædselfulde artikel på side 5. “Vi havde ikke troet, vi nogensinde skulle sige det. Men du kan roligt mæske dig i flæsk og flødesovs. Fedt fra dyr har de seneste 20 år været betragtet som den direkte vej til blodpropper og hjertestop. Nu afslører amerikansk forskning fra Harvard University, at det ikke er så glat endda.” Skriver en Hr. Martin Kreutzer.

Kreutzer skriver dog ikke, hvilket studie som amerikanske forskere fra Harvad har lavet. Men mon ikke det skulle være denne: http://www.ajcn.org/cgi/content/short/ajcn.2009.27725v1 ?

Dette studie har før været oppe og vende på vegetarkontakt.dk som jeg frekventerer, så jeg kender udmærket artiklen. Men hvad står der rent faktisk i den? Faktisk skriver forfatterne, at de ikke har fundet en sammenhæng mellem mættet fedt og hjerte-kar-sygdomme, men at Aktiv Træning nu lige frem opfordrer folk til at “roligt mæske sig i flæsk og flødesovs”, er for mig at se langt ude i hampen, og ikke noget jeg vil støtte økonomisk, da det er ren vildledning af folk. 

Undersøgelsen lavet af Harvad forskerne er en såkaldt meta-analyse, hvor de har kigget på andre studier end deres egne og samlet de respektive datasæt fra undersøgelserne. Af ukendte grunde har de pågældende Harvad folk kun valgt at kigge på 21 studier, skønt der findes flere hundrede.

Det kan også undre mig, at de utallige videnskabelige studier, som er foretaget og som viser, at mættet fedt er farligt, pludselig skal smides i skraldespanden bare fordi et enkelt meta-studie viser noget andet. Der er skam en grund til at sundhedsstyrelsen og hjerteforeningen anbefaler, at man stærkt begrænser sit indtag af mættet fedt.

Ugeblade og også mange aviser er desværre meget useriøse, når de skal skrive om sundheds relaterede ting. Det ene øjeblik er mættet fedt usundt, næste dag er det sundt. Det er da klart folk bliver skrup forvirret, hvis journalisterne bare brugte en time eller to på at researche deres ting, så vil tingene måske ikke være så mudret. 

 Så der røg min søndags hygge. Nu må jeg så kigge efter et nyt blad…


Responses

  1. Spændende blog. Jeg har lagt den på min blogroll🙂

  2. Tak tak Cucinavegan. Jeg har lige været inde og lure på din blog nu – mange lækre opskrifter.

    Du kommer også lige på min blogroll🙂

  3. Tak🙂

  4. nej, nej, nej. Det er så korrupt det der, vil vædde med at de amerikanske madproducenter har støttet den “undersøgelse”, så de kan få publiceret et pseudovidenskabeligt resultat, der gør at folk stadig køber deres produkter…. Man skal ikke kimse af hvor meget monopol de har på sundhedsforskning.


Skriv et svar

Kategorier

