Posted by: Jacob | 23. maj 2010

“Mælk og sundhed – Hvad er det, du drikker?”. Ny bog om mælk

Hvis der er noget der kan ophidse folk her i Danmark, så er det mælk! Jeg var i sidste uge til en debat om mælk, hvor forfatterne af bogen “Hvad er det du drikker?” også præsenterede deres bog. Desværre meldte pro-mælk debattøren afbud, men på trods af det, var det nogle spændende foredrag og diskussion.

Mælk har efterhånden fået et blakket ry. Fra at være livsnødvendigt medmindre man ønsker at ens knogler skal knække som tændstikker, betragtes mælk nu som Djævelen selv af en voksende gruppe mennesker.

Det er ret nemt at aflive mytem om, at mælk er nødvendigt for ens helbred. For det første lever 70% af verdens befolkning udmærket uden mælkeprodukter og de oplever faktisk også mindre knogleskørhed, hvilket jo ikke helt holder stik med mælke lobbyens propaganda.

Komælk indeholder rigtigt meget kalk, ja faktisk indeholder komælk knap fire gange så meget calcium som modermælk. Mon spædbørn lider af kalkmangel? Men når det er sagt så indeholder komælk også mange næringsstoffer, hvilket denne hjemmeside giver en fin oversigt over: http://www.saanendoah.com/compare.html. Men det store spørgsmål er; indeholder komælk også nogle ting, som ikke er så gode?

Til foredraget var der ret mange der ønskede at blande sig i debatten, deriblandt en næse, øre, halslæge, som fortalte at han havde hjulpet hundredevis af børn med øreproblemer ved noget så enkelt som at udelukke mælk fra deres kost. Hvert år får 30 tusind børn indlagt dræn i øret. Udover at være hårdt for det enkelte barn og dets familie, er det også en enorm udgift for samfundet.

Men ikke nok med at mælk sættes i forbindelse med mellemørebetændelse, så angiver forfatterne til bogen, at mælk også kan relateres til kræft og en lang række andre sygdomme. Selve bogen er skrevet på baggrund af videnskabelige afrapporteringer fra forskere, som ikke modtager finansiering af mælkeindustrien. Det er også her bogen møder kritik fra en række personer, da de mener, at man kan stole på forskningsresultater, der er fremkommet via forskere, som har modtaget penge fra mælkeindustrien.

Mælk har længe levet en stille tilværelse i Danmark. Der blev dog sat spørgsmålstegn ved mælk af Kernesund familien. Jeg har ikke læst deres bog, så jeg kan desværre ikke udtale mig skråsikkert om den. Men så vidt jeg har forstået, så er bogen “Hvad er det du drikker?” baseret på videnskabelige resultater, mens kernesundbøgerne er et resultat af hjemmestrikkede idéer og oplevelser.

Jeg har dog længe været klar over, at mælk måske ikke er så sundt igen. Mælk blev for alvor sat under pres af den amerikanske forsker T. Colin Campbell og hans bog “The China Study”. Skønt denne bog er en bestseller i USA, er den forholdsvis ukendt i Danmark. For mig at se er bogen utroligt godt gennemarbejdet og seriøs med flere hundrede videnskabelige referencer. Helt klart værd at læse.

Jeg er ret overbevist om at mælkekrigen, som nu også føres i Danmark, er langt fra slut. Bogen, “Hvad er det du drikker?”, kan erhverves for 175 kr.


Responses

  1. Spændende blog og bestemt et spændende emne at tage op. Må dog lige rette dig lidt ang “Kernesund familie, Sådan”.
    Bogen er ikke bygget på hjemmestrikkede teorier, men derimod på al den forskning og viden de overhovedet har kunnet tilegne sig i kampen for at hjælpe deres søn mod et mere normalt liv. Så ved jeg godt at der er en del gamle husråd i og skøre metoder, men de fortæller også kun hvad der har virket for dem og deres søn.

    Fortsæt endelig den gode stil.

  2. Tak for det! Jeg kan se, at du også har en blog. Den må jeg kigge nærmere på🙂

    Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst Kernesund bøgerne – om de er videnskabelige eller ej er måske heller ikke så vigtigt, så længe det virker, er det jo bare super godt.

  3. Et lidt ældre indlæg, jeg lige faldt over. Normalt har jeg et lidt anstrengt til Tor Nørretranders’ skrivestil, men jeg kan anbefale bogen Menneskeføde, som input til vores kostvaner.

  4. Okay, tak for tippet Johnny!

    Den må jeg få kigget på.


Skriv et svar

Kategorier

