Posted by: Jacob | 27. april 2010

Mediedækning af veganisme

Her i Danmark oplever jeg, at medierne dækker veganisme meget negativt. Når de skriver noget om veganisme er det derudover fyldt med faktuelle fejl. Hvad er der sket med den objektive mediedækning?

For nyligt så jeg et meget positivt indslag om veganisme i amerikanske medier, nærmere betegnet CNN fra 2008. I starten af indslaget siger de, at 10 millioner amerikanere er veganere! Hvilket svarer til ca. 3 procent af befolkningen. Hvis befokningen her i Danmark var lige så progressive og gik lige så meget op i klima/sundhed/dyrevelfærd, ville det svare til at 165 tusind borgere spiste vegansk!


Responses

  1. Interessant indslag! Jeg må indrømme, at jeg virkeligt har vredet min hjerne for overhovedet at komme i tanke om nogensinde at have hørt noget i medierne om veganisme. Andet end at mange veganere er frelste og fanatiske, men altså, ud over at der måske kan være lidt sandhed i det, så har det vel ikke ret meget med diæten at gøre som sådan…

    Eating animals fik da en overvældene positiv presse, også herhjemme!

  2. Ja, Eating Animals fik god presse i de fleste medier. Der var dog enkelte dårlige.

    Jeg synes ofte at pressen er negativ, eller rettere de eksperter som bliver interviewet, når det drejer sig om ting som afviger fra det gængse. I USA er der en helt anden tradition for at være accepterende overfor andre måder at leve på. Eller sådan oplever jeg det…især når jeg tænker på eksempelvis artiklen i weekendavisen som var oppe og vende på vegetarkontakt.

  3. De har også haft den tendens i Sverige lader det til, måske bare lidt værre. Jeg faldt over en bog i går som diskuterede de svenske medier og politikeres reaktion på veganisme og de var blevet stemplet som alt fra psykopater til terrorister lader det til. Selv Säpo havde arkiver med navne på veganske dyreretsaktivister. Bogen var fra 2000, så jeg ved ikke hvordan det står til i dag, men det er da ret vildt alligevel.

  4. Hej Veganchowder. Ja, det er langt ude, men okay. Folk er jo ofte bange/utrygge over for nye ting, forhåbentligt er det kun en fase🙂

    Jeg har dog indtryk af, at man i Svergie er mere venligt stemt overfor vegetarisme end her i DK – og at der også er flere vegetarer/veganere?

  5. Ha, jeg havde slet ikke lagt mærke til at jeg ville stå som Veganchowder når jeg kommenterede. Jeg hedder egentlig Ditte, det skulle jeg vist også have ændret det til nu.

    Men ja, det er mere udbredt i Sverige, det er nok også derfor der har været så meget opmærksomhed omkring det. ‘Trenden’ kom også dertil længe før Danmark så vidt jeg ar forstået og har været langt mere knyttet til dyreret end sundhed.
    Mange svenske skoler har også både vegetariske og veganske alternativer i kantinerne. Det er da misundelsesværdigt.

  6. Jamen, så hej Ditte🙂

    Det er interessant at vegetarisme i Svergie mest har været knyttet til dyreret! Jeg går også ind for dyreret, men jeg er ikke så meget for at diskutere dyreret med folk, da jeg synes, det ligesom er lidt tabu.

    Derimod et det lettere at snakke sundhed og miljø i relation til vegetarisme med folk.

  7. Ja, den dobbelmoral er vist ret udbredt. Jeg er ked af at jeg ikke kan huske titlen på den bog, for den er ret interessant. Veganerne i Sverige blev netop stemplet som terrorister og andet skidt, fordi man satte lighedstegn mellem dem og militante dyreretsaktivister.


Skriv et svar

Kategorier

