Posted by: Jacob | 18. april 2010

Ultraman

Jeg er stødt på en ny distance inden for triathlon og det er “Ultraman”. Konkurrencen foregår på Hawaii og der er hvert år indbudt 35 deltagere. Konkurrencen består af tre dele, som er følgende:

1:  10 km svømning i havet efterfulgt af en 145 km cross-country cykeletape.

2: 276 km cykling hvor af meget er opad bakke

3: dobbelt marathon eller 84 km løb.

Konkurrencen afvikles over 3 dage.

Rich Roll var en af deltagerne i år. Han var dog ikke den oplagte deltager, da han i en alder af 40 måtte indse, at han havde 15 kg for meget på sidebene og var i dårlig form. En dag fik han dog nok og valgte at tage skeen i anden hånd. Så meget at han 2 år senere var klar til at deltage i løbet, hvor han kom ind som nr. 11.

Noget af det første Rich Roll lavede om på i sit liv var kosten. Han begyndte at spise udelukkende vegansk. Udover at komme i form, passede han også et fultidsjob samt var familiefar til 4 børn. Ja, der er nogen som kan!😉

I følgende interview fortæller Rich Roll om, hvordan man sætter sig mål og opnår dem. Roll mener, at det aldrig er for sent og udtaler følgende (http://www.cnn.com/2009/HEALTH/07/21/rich.roll.getting.fit/):

“No matter how old, overweight or out of shape you are, you have the power to make a decision, set a goal and create a plan. Positive change is always within your grasp, and today still remains the first day of the rest of your life. Make it count!”

Ja, det er nu mærkeligt, at der er nogen som kan gøre så meget, mens for andre er det en kraftanstrengelse at gå ud med affaldet. Jeg tror det er vigtigt at huske, at man også selv kan påvirke livets gang, skønt det åbenbart er lettere for nogen end andre.

Jeg er også stødt på en youtube video med Roll, hvor han bliver interviewet af “people for the ethical treatment of animals” (PETA)

Jeg er selv interesseret i triathlon og har i løbet af vinteren gået til crawl-svømme træning, da jeg skal have styr på denne del, før jeg kan stille op til en distance. Hvis tingene flasker sig, vil jeg prøve kræfter med en halv ironman til næste sommer.

Så det var positivt at læse om Rich Roll og erfare at en vegetarisk kost ikke er nogen hindring, hvis man vil dyrke udholdenhedssport.  


Responses

  1. Nej, altså!!!! Jeg har før set noget med ham der Rich Roll og jeg har meget svært ved at tage ham alvorligt. Han er bare for meget, for alle mulige måder!!!!!!

    Men derudover så synes jeg også det er spændende og inspirerende, at læse om andre som har ændret deres liv. Som du selv nævner, er der mange som ikke en gang har kræfter eller overskud til at gå ud med affaldet.

    Jeg er selv i gang med en masse forandringer og det er både godt og skidt; i medierne er der så meget fokus på disse livsstilsændringer, men jeg synes også man skal huske bagsiden: man risikerer at komme i en tilstand, hvor man aldrig er tilfreds, hvor man altid synes at man skal blive bedre og bedre til alting. Og det kan blive farligt. På den måde får man det jo aldrig godt med sig selv!

  2. Er det ikke også usundt at løbe, cykle og svømme så langt på en gang?? Den første marathonløber døde jo også ;)Det må da være hårdt for kroppen at skulle holde til? Imponerende hvis du kan.

  3. Hej Jens

    Jeg kan godt følge dig. Jeg kan næsten få helt stress, når ham Rich Roll (lyder meget sushi-agtigt :D) siger, at idag er den første dag i resten af dit liv.

    Man kan jo ikke hele tiden jagte den næste store oplevelse. Der skal også være tid til bare at lave ingen ting og lige på sofaen og slappe af😉

    Jeg viste ikke, at du havde gang i forandringer! Det glæder jeg mig meget til at høre om, men er du ikke allerede super sund?

  4. Hej Ditte

    Jeg har ikke tænkt mig ligefrem at gennemføre en Ultraman. Jeg har før løbet tre maraton, så jeg går ud fra, at jeg ikke har en hjertefejl, da jeg stadigvæk lever🙂

    Jeg er dog gået hen og blevet lidt træt af at bare løbe. Så nu kunne jeg godt tænke mig at prøve noget triathlon, da man udover at løbe også skal svømme og cykle.

    En halv ironman synes jeg er nogenlunde overkommeligt. Det er knap to km svømning, 90 km cykling og så 20 km løb. Hvis man sammenligner med et maraton (42 km løb), så synes jeg ikke det virker så vildt. Jeg kender dog mange som træner til en fuld Ironman, som vil blive afholdt for første gang i Kbh til sommer. Men hvis man skal være med i sådan noget, skal man træne helt enormt, hvilket jeg ikke lige kan overskue.

  5. Man plejer at sige at træningen til et maraton er sundt. Men selve det at løbe den skulle ikke være særlig sundt, da man her presser kroppen til yderste (for de flestes vedkomne), og musklerne derfor faktisk begynder at nedbrydes.

    Så jo en ultraman eller bare ironman er eller ikke særlig sundt, og kroppen tager bagefter lang tid om at komme sig helt. Læs evt. Rasmus Hennings blog på tv2.dk.

    Han fortæller ofte om hvordan hans træning er skruet sammen, og hvordan han planlægger sin sæson, sådan hans krop kan nå at restituer sig igen.

  6. Hey Johannes

    Nej maraton og ironman m.m. er ikke videre sundt, men alligevel så er det spændende🙂

    En fuld ironman er dog en lidt for lang distance for mig, men en maraton eller halv ironman synes jeg er overkommeligt.

    Tak for tippet om Rasmus Hennings blog. Jeg synes også, at jeg har læst, at han er lidt pseudo vegetar og af kød kun spiser kylling🙂

  7. Selvfølgelig er jeg supersund, haha.😉

  8. Jeg er også i gang med nogle ændringer i mit liv.Det er bl.a. at spise mere og mere vegansk.

    Jeg er startet så småt op med at løbe igen og jeg satser på at løbe 4x om ugen…+ jeg også vil styrketræne lidt, da jeg har nogle problemer med ryggen(ryg/maveøvelser)+ jeg vil cykle nogle ture på min moutinbike(det er stavet forket)shit..

    Det er ikke for sent at gå i gang når man er i 40 erne, det kunne jeg se på videoen med Rich Roll..Jeg er selv i starten af 40 erne men vil ikke træne som ham..Det er ikke mig og det er alt for hårdt for kroppen..

  9. Hej Lise-Lotte – Nej, det er aldrig for sent at gå i gang. Det er da ellers et flot og ambitiøst program, du er startet på!

    Held og lykke med livsstilsændringen🙂


Skriv et svar

Kategorier

