Posted by: Jacob | 12. april 2010

Veganske børn

Hvis der er noget, som kan gøre folk skeptiske, så er det, når de hører om forældre der giver deres børn vegansk kost. Ofte sætter folk lighedstegn mellem modermælk og komælk, hvilket selvfølgelig ikke er det samme. En vegansk veninde, som har en facebook gruppe ved navnet “Grønne børn”, har således fået flere bekymrede henvendelser fra folk, som ikke tror at børne bliver ammet. Hvilket de selvfølgelig gør.

Personligt har jeg ingen børn, og jeg må indrømme, at jeg ikke går videre op i om et eventuelt fremtidigt barn fik  vegansk kost eller ej. Jeg er jo selv vokset op på en almindelig dansk kost, hvilket i det hele store ikke har gjort den store skade. Det hele vil nok komme an på moderen. :) 

Jeg kender, som jeg var inde på, forældre med veganske børn. Disse børn virker lige som alle andre børn og er sunde og raske. Men nogle vil måske hævde, at der er forskel på et barn og en voksen, og at vokse godt kan leve vegetarisk, men børn har behov for mælk og kød. 

Jeg har dog for nyligt set denne youtube video med en pige, som har levet hele sit liv på vegansk kost. Ifølge hende selv har hun et stærkt helbred og har oplevet mindre sygdom end de børn hun er vokset op med.      


Responses

  1. Det glæder mig at se en ren veganerside!
    På min blog http://kodfrifredag.dk
    findes der en masse lækre veganske opskrifter.
    Kærlig hilsen
    Kirsten

  2. Godt indlæg og skøn video! Det er lidt morsomt, for jeg har også set en anden video med hende. Dejligt at se hende igen. Hun virker rigtig sød.

    Om nogle år tror jeg, at det bliver meget mere almindeligt, at møde mennesker som har været veganere hele livet. Jeg tror, at det vil være med til at afkræfte nogle af de mange fordomme der er imod veganere.😀

  3. Det er også sådan set betrygende at se/møde nogen, som har været veganere i meget lang tid.

    Så man lige kan få bekræftet sine teorier om, at det er uden konsekvenser for helbredet, og måske også lidt sundere end en omnivor kost😉

  4. Hej Kirsten!

    Tak for rosen. Jeg har lagt et link til din blog på min linksliste.

    Mvh
    Jacob

  5. Hej, ja det ser jo ud til hun har det fint. Jeg må indrømme, at jeg ikke tør blive veganer så længe jeg er gravid eller ammer, og at en vegansk diæt til mit barn, også ville være noget jeg er lidt skeptisk over.
    Men forhåbentlig bliver det snart nemmere at gennemskue hvad der er fact og fiktion, når flere undersøgelser over lang tid bliver mulige. Og det måske ligefrem bliver mere udbredt🙂
    Jeg har en kusine, som er veganer (praktisk, hun spiser lidt fisk en gang imellem), hendes søn har været indlagt i lange perioder, han er multiallergiker og generelt bare ikke sund og rask. Det er jo ikke fordi det er en grundig undersøgelse, det kan sagtens være han også ville være det på en vegetarisk eller omnivorisk diæt, eller hendes specifikke veganske diæt ikke var afbalanceret nok. Men det er svært at afgøre, og ja. Tør ikke endnu. Måske når flere data kommer ind. Kan sagtens se de dobbeltmoralske i mælk og æg🙂
    Interessant indlæg

  6. Jeg må indrømme, at jeg også har været meget skeptisk mht vegansk mad til de små poder. Vi har jo alle hørt en skræk historie eller to😉

    Så jeg kan da helt klart forstå, at din kommende baby ikke skal have vegansk mad. Uanset så er det vel heller ikke så vigtigt, hvad de små børn spiser? Det er jo ikke fordi de bliver “forurenet”, fordi de får en særlig madvare, men alligevel er der utrolig mange vegetarer som går op i at deres børn skal spise på en særlig måde. Nogen gange kan den idé virke en smule religiøst…

    Iøvrigt synes jeg ikke, at det at spise æg eller mælkeprodukter er dobbeltmoralsk. Vi må jo alle finde et leje, som er naturligt for en selv, og du gør da en forskel ved at spise vegetarisk.🙂

  7. Det ser ud til, at der er flere på vegetarforum som godt kan fodre deres unger vegansk og fornuftigt. Men jeg er paranoid.

    Jeg ved ikke om dobbeltmoralsk er det rigtige ord, men jeg kan godt se det lidt ironiske i at spise æg fra høns som ikke får lov til at leve ret længe, fordi de skal producere æg til mig, og mælk (og mælkeprodukter) fra kør, som så ikke får lov til at fodre og være sammen med deres kalve ret længe, og som også bliver nakket så snart de ikke producerer optimalt mere. Og når det ikke er økologisk (og det sker engang imellem når vi er ude), ja så er de jo oven i købet mishandlede i løbet af deres liv.
    Jeg har ingen illusioner om ikke at støtte lidelse med mit forbrug, men .. det er alligevel ikke en rar tanke.
    Men jeg tør altså ikke. Selvfølgelig hjælper alt jo🙂

  8. At blive veganer er ofte en proces. Jeg har selv været anti-veganer i sin tid og syntes, at det var helt overdrevet, at man ikke måtte spise mælkeprodukter og æg. Nu er jeg så snart ovre i den anden grøft, hvor jeg ikke kan forstå, at nogle kan fravælge kød men ikke mælk og æg.

    Dog prøver jeg at være så tolerant som muligt, og det sker da af og til svipsere for mit eget vedkommende.

    Jeg har tænkt mig at komme med en forudsigelse!😀 Jeg tror, du selv er igang med at bevæge dig på dette område og er veganer om 5 år.🙂

  9. Jeg synes der er en forskel på at bruge produkter fra dyr, og så at spise dyrene selv. Men det er da rigtigt, at jeg nok bevæger mig i den retning🙂 Så må vi se om du har ret. Snart bevæger vi os ind i babyland, som er totalt ukendt territorie, hvem ved hvad der sker derinde??

    Vi spiser sådan set vegansk mange dage, så det er ikke fordi det ville være så vildt et spring. Men.. jeg tror det bliver når vi ikke længere har små børn, eller jeg har mulighed for helt at sætte mig ind farende for voksende børn (adgang til medline, hvis jeg fx får den ønskede ph.d. plads🙂 ). Der er altså også det sociale aspekt, det er allerede ret svært for folk at sluge, og at finde på noget til mig🙂 Det må også være noget du mærker.

  10. Det lyder spændende med din måske kommende ph.d. Jeg krydser fingre for dig.🙂

    Nu tænkte jeg måske ikke så meget på, at din mand og baby skulle være veganere, men mere på dig😉

    Men lad os nu se. De kloge siger, at en vegansk bølge er på vej. Så i fremtiden bliver det sikkert meget nemmere. Jeg synes også at folk så småt er begyndt at tage hensyn til, at ikke alle spiser det samme.

  11. Nu – 4 år tilbage før Ditte blir veganer🙂🙂

  12. Hehe Patrick😉

    Godt du holder regnskab.


Skriv et svar

Kategorier

