Posted by: Jacob | 11. april 2010

Falafler

Forleden dag lavede jeg nutidens svar på selleribøffen, nemlig falafler. Falafler er utroligt nemt at lave og tager ingen tid!

Det vigtigste at huske, når man skal lave falafler, er IKKE at koge kikærterne. De skal kun være udblødte. Kikærter er ikke bønner og udblødningsvandet er heller ikke giftigt som hos bønner.

Jeg bruger aldrig opskrift, når jeg laver falafler. Det eneste man skal gøre, er at udbløde nogle kikærter natten over. Kikærterne blendes med en stavblender, chilli, spidskommen og et par skeer rasp tilsættes samt en knivsspids bagepulver, hvorefter farsen formes til deller og steges på panden. Traditionelt skal falafler frituresteges. Man får dog også et godt resultat, hvis man bare steger dem på panden.

Man kan også med fordel smide falaflerne i en burgerbolle.


Responses

  1. Mine falafler bliver til stegt rasp, hvis jeg ikke hælder ret meget olie i.. Gad vide hvad jeg gør anderledes. Er der ikke noget med at udblødningsvandet giver pruttemave, trods manglende gift?? Læste det i en af mine vegetarbøger, men det kan da være det er fis (høhø).

  2. Hmm.. altså jeg synes ikke, at udblødningsvandet lugter aaalt for godt😀

    Hvis du husker ikke at koge kikærterne, så er det meget mystisk. Jeg har aldrig oplevet det problem🙂

  3. Tjah, det må være et helt specielt talent jeg har🙂 Jeg så Camilla Plum brugte udblødningsvand fra alle slags bønner..
    Det skulle give smag, eller noget. Til sorte bønner synes jeg det virker som en skam, at man skal smide det ud, det er så dejligt dramatisk, men jeg har ikke prøvet at bruge det endnu. Hvis du tør, så må du meget gerne skrive hvis du overlever🙂

  4. Jeg må indrømme, at jeg kommer lidt i tvivl nu. Måske er udblødningsvandet ikke giftigt som sådan, man dør nok næppe af det😉

    Jeg har også hørt om en enkelt, som ikke koger bønner når han laver bønnedeller, og han lever stadigvæk.

    Men umiddelbart tror jeg dog ikke, at jeg skal i gang med at eksperimentere på den front🙂

  5. Til de der mexicanske bønner, skulle man heller ikke udbløde dem, men bruge dem direkte fra posen (det gjorde jeg nu ikke alligevel). Til gengæld bliver de kogt, så. Måske er det en opvarmningsting? Og måske ikke fatalt, men bare mavepineskabende.


Skriv et svar

Kategorier

