Posted by: Jacob | 28. marts 2010

At spise ude

I de fleste kulturer har den gerning at sidde ned og spise et fælles måltid stor betydning. Her støder man på en udfordring, når man ikke spiser de samme slags fødevarer. I Danmark udgør kød oftest hovedkomponenten i måltidet. Hvis kød kun havde været tilbehør, havde det været noget nemmere. 

Mens folk ofte kan lave noget lakto-ovo-vegetarisk mad, så ligger vegansk mad langt fra det, som de fleste spiser. Man er således stillet i et dilemma. Skal man spise noget ikke-vegansk eller skal man tage sin egen mad med? 

Det første vil for mange være utænkeligt. Andre kan godt gå lidt på kompromis med sine principper og undtagelsesvis spise noget kød, mælk eller æg. 

Personligt kan jeg godt undtagelsesvis spise noget animalsk, men hvis jeg gør det, så tager jeg kun en smule, da mine tarme ofte protesterer over det. Nogen gange vælger jeg dog at tage noget mad med. Hvis jeg vælger det sidste, så laver jeg gerne lidt ekstra, så de andre deltagere kan prøvesmage det.  

I dag var jeg til en frokost, hvor jeg valgte at tage noget vegansk pålæg med. I den forbindelse valgte jeg at lave nogle bønnedeller fra Animas kogebog (http://anima.dk/pdf/dyrevenlige_opskrifter_web.pdf). Jeg skiftede dog revet gulerod ud med revet rødbede. 

 

Følgende ingredienser skal bruges: 

1 løg 

1 revet rødbede 

½ grøn peberfrugt 

1 fed hvidløg 

½ tsk stødt chili 

1 tsk stødt koriander 

2 spsk hakket persille 

200 g kidneybønner 

10-12 spsk rasp 

Løg og hvidløg hakkes fint, rødbede rives groft og peberfrugten skæres i små tern. Løget sauteres i lidt olie i ca. 5 min. De øvrige grøntsager tilsættes og svitses yderligere et par minutter. Bønner tilsættes samt rasp. Rør rundt indtil farsen bliver fast, tilsæt evt. en lille smule vand. Steg dem på panden eller i ovnen. 

Jeg valgte at stege dem i ovnen. Opskriften var nem og dem jeg spiste med, syntes de smagte godt. Personligt synes jeg, at de måske var en anelse tørre. Jeg vil give opskriften 4 stjerner for at være let at lave og 2½ for smag. 


Responses

  1. Hvor skønt med en ren veganerside!

    Kig evt. forbi hos mig. Her er både vegetarisk og vegansk.

    Kærlig hilsen
    Kirsten

  2. Tak for det Kirsten🙂

    Jeg er i øvrigt stor fan af din sidste kogebog.

  3. Hey Black…

    Tror du ikke, de blev tørre, fordi du stegte dem i ovnen? Det er i hvert fald min erfaring, at olien fra panden gør dem noget lækrere, selvom det andet dog er sundere… Men sådan er det desværre jo som regel🙂

  4. Hey Rix

    Jo, det kan godt tænkes. Men generelt så synes jeg let bønnedeller og for den sags skyld falafler ofte bliver lidt tørre…🙂 Men måske skal jeg bare være lidt mere generøs med olien.

  5. Prøv at bruge tofu i dine deller. Det giver en lækker konsistens a la æg, men smager jo ikke af noget i sig selv…

    Nå ja, og så RIGELIGT olie🙂

  6. Okay, har aldrig rigtigt overvejet at putte tofu i mine deller, udover når jeg laver tofudeller. Men nu hvor de er begyndt at have billig tofu i netto, så er det helt klart en option🙂

    Hvor meget putter du så i?

  7. Uhh.. sådan noget med mål er jeg altså ikke så god til. Så har ikke nogen decideret opskrift… Desværre…


Skriv et svar

Kategorier

