Posted by: Jacob | 23. marts 2010

Linsefrikadeller

Når man begynder at spise vegetarisk mad, så opdager man en masse nye råvarer. En vigtigt komponent i vegetarisk mad er bælgfrugter, da det er her, man kan få en masse protein fra samtidigt med mineraler og vitaminer. Imodsætning til animalsk protein, indeholder bælgfrugter fibre, som sikrer en god fordøjelse. Der findes heller ikke kolesterol i bælgfrugter og meget begrænset med fedt. Og så er bælgfrugter herre billigt!

Linsefrikadeller er noget jeg laver og af og til. Jeg har for nyligt testet en ny oprskrift fra den nu nedlukkende veganerforening. (www.vegana.dk)

Du skal sådan set bare bruge: røde linser, løg, grahamsmel, havregryn, plantemælk eks. sojamælk uden vanilje og krydderier (af krydderier valgte jeg en stor tsk basilikum)

kog 125g røde linser i ca 30 min, eller til de er udkogte.

Imens linserne koger, hakkes et løg fint, som tilsættes 1½ dl grahams mel, 1 dl havregryn og 1 dl plantemælk. De udkogte linser tilsættes samt salt og krydderier.

Lad det hele hvile lidt og sæt skeer med “fars” på panden. Det er ikke nødvendigt at forme dem med hænderne. Lad dem stege en 5-10 minutter., hvor de vendes under vejs.

Der findes masser af gode linsefrikadelle opskrifter. Det jeg kunne li’ ved denne var, at frikadellerne ikke havde tendens til at smuldre, hvilket jeg nogen gange har oplevet. Ialt får opskriften 5 stjerne for at være let at lave, og 3 stjerner for smag.


Skriv en kommentar

Kategorier