Posted by: Jacob | 14. marts 2010

Cancer

“Lad mad være din medicin” sådan udtalte lægekunskabens fader Hipokrates 400 år før vores tidsregning.

Men kan medicin være mad? Når jeg tænker medicin, så popper der billeder af piller i forskellige farver frem i mit hoved. Når jeg søger på billeder under google kommer der ligeledes kun billeder af tabletter frem.

Hvorfor bliver nogle mennesker ramt af kræft, blodpropper eller diabetes? Der er flere teorier på dette område. Den ene teori, som især har været populær i takt med opdagelsen af DNA, er at sygdomme ligger programmeret i vores gener. Det er således ligemeget hvad vi gør, sygdommen vil bryde ud, når generne byder det. Det hele er således reduceret til et lotterispil. Hvis man er heldig, har man gode gener og kan leve til 95 uden en sygdom. Hvis man er uheldig dør man tidligt pga ens arvede dårlige gener.

Det er nærmest gået hen og blevet en spørgsmål om skæbne. Der er dog også andre teorier omkring fremkomsten af sygdom. Mange sygdomme kaldes “livsstilssygdomme” altså ligger der implicit i navnet, at sygdommen er forbundet med ens livsstil. Type 2 diabetes, hjertekarsygdomme og lungekræft ligger inden for denne kategori.

Men hvad med brystkræft? Er det en livsstilssygdom eller genetisk sygdom? Brystkræft er klart en sygdom, som gerne optræder hyppigt i nogle familier. Dog læste jeg fornyligt en artikel i BT (http://www.bt.dk/sygdomme/tv-laegen-chokerer-nej-til-kemoterapi), hvor den kendte radiolæge, Carsten Vagn-Hansen afviser kemoterapi, og gør opmærksom på, at der opstår millioner af kræftceller i kroppen hver dag. At der således hver dag opstår millioner af kræftceller kom bag på mig, og gjorde det mere klart for mig, at det er vigtigt, at give kroppen gode forhold, så den kan bekæmpe disse vildt voksende celler.

Kød er gentagne gange blevet linket til kræft. Der er således kommet vejledninger fra kræftens bekæmpelse som anbefaler, at man reducerer sit indtag af rødt kød. Men kan mad være ens medicin? Jeg er hverken læge eller kræftforsker. Jeg vil dog gerne henvise til den engelske forsker Jane Plant, som har forfattet en bog med titlen “Dit liv i dine hænder”, hvor hun hævder at have kureret sig selv for kræft, efter at hun havde fået konstateret sygdommen for 5. gang og fået at vide, at hun havde kort tid tilbage at leve i.  

Jeg fremhæver især Jane Plat, hun er kun en ud af mange som hævder at have kureret kræft med kostomlægning, da hendes bog findes oversat til dansk.

Kan det virkelig være rigtigt, at kræft kan kurers på sådan en let måde? Ja, jeg har jo ikke selv haft kræft, så jeg har ingen personlige erfaringer med det. Men hvis jeg var normalt spisende  og fik konstateret cancer, så havde jeg sandelig skiftet til kaninfoder med det samme! Bogen virker også ekstremt gennemarbejdet med en meget lang liste med videnskabelige referencer. Jeg kan kun anbefale folk at læse den og danne deres egen mening.


Skriv et svar

Kategorier

