Posted by: Jacob | 5. marts 2010

Rødbedelasagne

Hvad synes du er en godt opskrift?

For mig er det helt klart en simpel opskrift! Livet er for kort til at rende rundt i diverse specialbutikker på jagt efter en eller andet eksotisk ingrediens, hvorefter man skal bruge en time eller to i køkkenet for at forberede noget, som tager 20 minuter at spise.  

Jeg kan således blive ret irriteret, hvis en opskrift har en alenlang ingrediensliste. Det virker som om nogle kogebogsforfattere prøver at gøre sig interessante ved at kræve, at en ret eksempelvis tilsættes en tsk tamari. Helt ærligt, hvem kan smage, at der er en tsk tamari i en ret? De grøntsager man køber skal også gerne bruges inden de begynder at rådne, derfor duer det ikke, at man skal tilsætte en skefuld majs. Hvad så med resten af dåsen? 

Nej, giv mig enkle opskrifter, som passer ind i en travl hverdag. Jeg har ikke tid til at slave over et komfur i flere timer. Godt nok elsker jeg velsmagende mad, men enkel mad smager ofte lige så godt og i hverdagen skal tingene helst rulle lidt tjept.

Derfor vil jeg præsentere en af mine favorit opskrifter. Den tager lidt tid at lave, men ingredienslisten er kort og er ofte noget, man har liggende i sit køleskab. Der er også pauser i madlavningen, når ting skal koge og bages i ovnen, hvilket er super, da man så lige kan få vasket knive osv af i mellemtiden.

Som overskrift allerede har afsløret, er det rødbedelasagne. Jeg vil give denne ret 4 stjerner ud af 5 for smag, mens den får 2½ stjerne for at være let at lave.

Det færdige resultat:

Retten laves på følgende måde:

Rødbede/tomat sovs

2-3 mellemstore rødbeder i tern

et par fed hvidløg

kryddier eksempelvis timian

en dåse tomat.

Lad de forskellige ting koge 20 minuter, hvorefter det blendes let. Tilsæt 140 g bønner.

 

Løg sovs:

2 hakkede løg

4½ dl soja/ris mælk (uden vanilje)

muskatnød

1 spsk mel

olie

Steg løgene et par minuter. Tilsæt mel og vent et øjeblik, hvorefter plantemælken tilsættes gradvist. Lad det koge i 15 minuter, hvorefter det blendes.

Nu skal selve lasagnen lægges. Start med løg sovs, efterfulgt af rødbede/tomat sovs og tilsidst lasagne plader. Forsæt på denne måde indtil færdig.

Retten smækkes i ovnen og gives 20 min ved 200 grader (evt. mere afhængigt af lasagnepladerne).


Responses

  1. Jeg tror vi har samme forhold til opskrifter. Jeg bliver også irriteret når der er alt for mange ingredienser.

    Rødbedelasagne lyder meget underligt! Meget underligt! Og så med løgsovs? Jeg er meget skeptisk! På den anden side har jeg aldrig smagt rødbedelasagne og det bliver jeg vist nødt til at prøve. Det ser i hvert fald meget lækkert ud på dine billeder.😀

  2. Hej Jens,

    du må prøve det!😀 Tomat og rødbede passer rigtigt godt sammen. Tomat er syrligt mens rødbede er sødt, så det er jo ren ying/yang.


Skriv et svar

Kategorier

