Posted by: Jacob | 4. marts 2010

Dahl

“Den eneste tyran, jeg vil acceptere i denne verden, er den stille stemme indeni” – Gandhi

Jeg starter dagens blogindlæg med et citat af Mahatma Gandhi, da opskriften, jeg vil bringe i dag, er indisk. I indien findes der er større mindretal af vegetarer. De fleste er lakto-vegetarer men der findes også rene vegetarer eller veganere. De fleste er det af religiøse grunde og mange er det pga fattigdom. Kødkonsumet er dog i hastig stigning i Indien og i mange andre udviklingslande, som oplever øget velstand i disse år. Så meget, at hvis udviklingen fortsætter, så vil kødproduktionen være fordoblet i 2050.

Kød betragtes som bedre og mere fint end vegetariske retter. Det gælder også mange steder i Danmark. Hvis man spørger nogen om, hvad de har fået at spise, vil de næsten altid nævne kødet først. Man kan således høre; “Jeg fik lammekølle og kartofler” imodsætning til “Jeg fik en salat bestående af grønne bønner, ovnstegte kartofler og  lammekølle”.

Kød handler altså om status. Dog læste jeg for længe siden, at der i mere rige kredse her i DK, nu er på mode at servere vegetar- eller fiskeretter. Maden handler også her om status, men nu er det mere et forsøg på at servere noget sundt, og sundhed er også noget som er meget statusfyldt.

Men for at runde det lidt af, så skulle man måske lytte mere til sin indre stemme, som Gandhi foreslår og ikke gå så meget op i, hvad der ser godt ud i andres øjne.

Retten som jeg vil præsentere i dette blogindlæg er Dahl. Normalt laves indisk mad med mættet fedt også kaldet ghee, som ikke er vegetabilsk. Jeg bruger istedet for rapsolie, da det også skulle være rigt på omega-3 fedtsyrer. Opskriften er en let modificeret udgave, som kan findes i denne online kogebog http://anima.dk/billeder/blade_materiale/kogebog_web.pdf.

Jeg har tænkt mig at teste nogle af opskrifterne fra denne kogebog og dele resultatet med jer. Derudover vil jeg give retterne stjerner efter hvor lette retterne er at lave, og hvordan de smager.

Her er resultatet af Dahl opskriften. Jeg vil give retten 5 stjerner ud af 5 for at være let at lave. Smagen får 3 stjerner, ligeledes ud af 5 stjerner.

Disse ingredienser får du brug for:

lidt olie

2 pressede fed hvidløg

1 tsk gurkemeje

1 lille grøn chili, udkernet og finthakket

1 tsk st. koriander

½ tsk spidskommen

1 mellemstort løg, finthakkede

100 g røde linser

3½ dl vand

½ bouillonterning

Varm olien op og sautér hvidløg og krydderier et minut. Tilsæt løg og steg det til det bliver gyldent. Tilsæt linser, vand og bouillonterning. Kog indtil blandingen bliver grødagtig, ca. 20-30 min (uden låg). Server med eksempelvis ris. 


Responses

  1. Hejsa!
    jeg kom lige forbi din blog, meget inspirerende, selvom jeg selv kun er vegetar.
    og mange tak for denne nemme opskrift, jeg tilførte dog karry🙂

  2. Tak for det Julie🙂


Skriv et svar

Kategorier

