Posted by: Jacob | 2. marts 2010

Hjælp – de fede kommer!

En ny fobi er blevet “opdaget”. Det drejer sig om en fedmefobi, og her snakker vi ikke om frygten for at blive fed, men en fobi for overvægtige! I det svenske tv-program “Outsiders”, kan man møde mennesker med alternative vaner. En af dem er Maja Wolt, der får åndedrætsbesvær og tårer i øjnene, hvis et overvægtigt menneske skulle komme gående imod hende på åben gade.

Pga sin fedmefobi undgår Maja steder som McDonalds, da hendes risiko for at støde ind i overvægtige her er stor. Personligt undgår jeg også McDonalds men det er af lidt andre årsager. Majas fobi virker dog noget “underlig”, og jeg må indrømme, at den er meget ny for mig. Det kunne være interessant, hvis der blev undersøgt, hvor mange der lider af denne fobi. Personligt ville jeg meget nødigt være i deres sko, da vi oplever en stadig vækst af svært overvægtige mennesker. Det vurderes pt at 1,3 millioner danskere er overvægtige.

Det er selvfølgelig meget ulykkeligt at være meget overvægtigt. Desværre er samfundet ofte ret diskriminerende overfor overvægtige, og meningmand på gaden kan uden videre finde på at komme med nedsættende kommentarer. Fedme betragtes ofte som selvforskyldt og mangel på selvkontrol, så udover at døje med diverse helbredsproblemer, må den svært overvægtige også døje med dårlig selvtillid og manglende accept fra omverden.

Et stort antal danskere er nu skrevet op til fedmeoperationer. Desværre er disse operationer ikke alfa og omega. Efter operationen vil patienten kun kunne spise meget, meget små mængder, hvilket resulterer i et kraftigt vægttab, som er så hurtigt at kroppen ikke kan følge med. Dette resulterer i enorme mængder ekstra hud som giver grobund for bl.a. svamp.

En fedmeoperation må derfor, efter min mening, være det absolutte sidste redskab, man tager i brug. Men hvorfor er det så svært for folk at tabe sig? Hvorfor er det nærmest en naturlov, at man som 30-årige har erhvervet sig en lille dunk, som så bliver til en kuffert, når man træder ind i 40’erne.

Problemet er, at vi ikke bevæger os nok, men allervigtigst – vi spiser alt for kalorierigt. Som barn, hvor man vokser og bevæger sig i et væk, kan man uden problemer spise fedt fyldte frikadeller og brun sovs, men hvis man uden videre fortsætter med denne kost, når man bliver ældre, så er der oftest kun et resultat, hvilket er overvægt.

Folk spiser fede madvarer, da de kan “li'” dem, men vores smagsløg er faktisk meget fleksible. Efter at jeg skiftede over til plantemad, har mine smagsløg også ændret sig, jeg føler således ikke noget savn, skønt min mad ikke er tilsat piskefløde.  

Vegansk kost kan være et rigtigt god middel til at slanke sig. Jeg har på det seneste fulgt med i en blog af en amerikansk fyr, som kommer i form ved at spise vegansk. Hans mål er at veje det samme, som han gjorde, da han var i midt 20’erne ( http://myveganquest.blogspot.com/). Og hvorfor skulle vi ikke veje det samme som voksne hele livet igennem?

Bare fordi man vil leve mere sundt, behøver man ikke at opgive alle de lækre sager. Det er skam stadigvæk muligt at få eksempelvis is, den skal dog være sund. Findes sund is?! Ja, der findes vegansk is.😀 En let opskrift med fotos kommer i mit næste blog indlæg (Så, har du en grund til at komme tilbage ;))


Responses

  1. Mon ikke også det er et udtryk for psykologers og psykiateres glæde ved at give alt et lille stempel? Man kan jo have fobier for rigtig mange ting, uden at det behøver betyde en helt ny trend.
    Men det er da trist, at vi eksploderer som vi gør😦 Jeg ved nu ikke om det at være veganer er svaret, det er lidt lige som at man taber sig, hvis man kun spiser rød mad.. begræns det nok, så ryger kiloerne. Ikke at der ikke er andre enormt gode grunde til at være veganer. Men principielt kunne man leve af muffins og pommes friters og stadig være helt vegansk🙂

    Jeg tænker, at fedme også er et udtryk for at den overfokus på os som forbrugere, og ikke som borgere/politiske individer.. Der er en helt vild overdreven fokus på, hvad vi skal bruge vores penge til hele tiden ..
    Bare en tanke. I hvert fald ser man ikke så mange blandt fattige i U-lande, mens fattige i I-lande er helt vildt fede..

  2. Hej Ditte.

    Jeg er ret så tilbøjelig til at give dig ret i at det er noget uldent ved denne nye fobi🙂 Men alligevel, så er der så mange mærkelige mennesker, så det skulle ikke forbavse mig, hvis der var flere som led af denne “fobi”😀

    Det er klart at vegansk mad ikke automatisk er sundt. Og som du skriver, så handler det heller ikke om, at vi alle nu skal være veganere. Vegansk kost er dog, hvis det ikke er friturestegt, ofte kaloriefattig da grøntsager, som bekendt, ikke indeholder så meget fedt.

    Især i USA ser man mange fattige, som er fede. Jeg kan huske, da jeg som barn var på McD i USA. Det var ret skræmmende. Men desværre har de fattige i USA ikke noget valg, da junkfood er billigere end at lave et sundt måltid. Heldigvis er tingene ikke så forskruet her i Danmark.

  3. Jeg har en vegetarisk veninde, som lever af pulversuppe og smøreost.. Min teori er, at det handler meget om vaner og om kultur omkring mad.

    Junk food er vildt billig i Amerika, men det er stadig meget muligt at spise sundt og billigt, hvis man spiser ting lavet fra bunden.
    (især hvis man spiser vegansk/vegetarisk)
    Jeg synes Jamie Oliver siger det meget godt:

    Jeg tror man skal være forsigtig med at sige, at man ikke har noget valg. Det kommer til at lyde som om det er et bevidst valg, at spise usundt og blive fed. Jeg tror det handler om bevidstgørelse, om ændring af kulturen og vaner omkring mad.. Men det er svært…


Skriv et svar

Kategorier

