Posted by: Jacob | 1. marts 2010

Vegansk pålæg

Jeg læste fornyligt en artikel i bladet “Aktiv Træning”. Her stod en af Danmarks store favoritter for skud. Det var håndmaden med rullepølse, sylte eller andet kødpålæg. Helt skandaløst mente journalisten, at kødpålæg var usundt, da det angiveligt skulle være fyldt med nitrit, salt, farvestoffer og mættet fedt!

Istedet for rullepølsemaden opfordrede journalisten læseren til at lave sit eget pålæg. Eksempelvis kunne man stege et kyllingebryst og spise det ovenpå rugbrød.

Jeg har dog en bedre idé! Bønner er nærmest Guds gave til mennesket. De er fyldt med protein, vitaminer og mineraler, og i modsætning til andre gode proteinkilder, er der ikke noget mættet fedt i bønner.

En klassiker inden for vegansk pålæg er hummus, som stammer fra mellemøsten. Hummus består ofte af kikærter, hvidløg, spidskommen og olie. Det er dog muligt at lave mange typer af hummus. Her vil jeg anbefale dig at eksperimentere, så du kan  finde frem til lige den variation, som du bedst kan lide.

Da jeg en dag var løbet tør for kikærter, men havde skabet fyldt med hvide bønner, prøvede jeg at lave hummus med dem, og det smagte lige så godt som almindelig hummus. Typen af bønne er ikke det vigtigste, da de er ret smags neutrale. Det der er vigtigt er, hvad man ellers kommer i sin hummus.

Her er den hummus, jeg lavede sidst.

Hvid hummus:
Udblød en stor portion hvide bønner i minimum 12 timer.
Kog bønnerne i 45 minutter.
udtag 250 g kogte bønner, resten smider du i fryseren til en anden god dag.
Tilsæt følgende:
saften fra en citron
en spsk tahin
en tsk spidskommen
lidt chilipulver
salt
en spsk olie
0,75 dl. vand

Giv det hele en tur med blenderen. Jeg kan bedst lide at hummus ikke er for kompakt og tilsætter derfor vand.

Saften fra citronen er med til at konservere hummusen, som derfor fint kan holde sig i køleskabet i en uge.

Andre gode options til pålæg er bananskiver, avokado, figenpålæg og peanutbutter. Sidst nævnte er lidt smag og behag, men er et hit her hos mig. Her er således min frokost i dag

En efter min mening godt afbalanceret frokost bestående af protein (bønner og peanutbutter), sundt fedt (avokado) og kulhydrater iform af rugbrød.


Responses

  1. Jajaja!!! Jeg har bare et problem; når man har lavet sådan nogle lækre håndmadder, så har man brugt en kvart avocado! Og hvad gør man så med resten? Avocado kan jo ikke holde sig. Næh, hvis man vil have avocado, så er man simpelthen nødt til at putte avocado på alle sine madder! Og det er træls!

    • Ja, de er ikke så taknemmelige de kære avokadoer, men jeg smider dem også gerne i smoothies, så som oftest får jeg dem brugt.

      Dog irriterer det mig, at så mange ting skal sælges i familiestørrelser, fx champignon. Godt nok kan jeg godt li’ champignon, men det er jo ikke sikkert, at jeg har lyst til at spise dem 3 dage i træk..🙂


Skriv et svar

Kategorier

