Posted by: Jacob | 28. februar 2010

Den spæde start

Mit formål med denne blog er at introducere dig kære læser til det veganske liv eller nye facetter af det. Veganisme er forholdsvis ukendt i Danmark, og folk ser tit lidt bange ud, når de hører ordet veganer. Det giver associationer om radikale dyrevenner og afsporede individer. Dette vil jeg gerne rette op på med denne blog! For at spise plantebaseret, det behøver ikke være hver dag, har rigtig mange fordele for både dig og dit omgivende miljø.

Så er det, at du måske tænker. Jamen, hvorfor skal jeg det, jeg elsker kød? Ja, det er det, som jeg vil give dig gode grunde til i denne blog. Derudover vil jeg bringe veganske opskrifter, som måske imod forventning ikke består af salatblade, men indeholder masser af protein, vitaminer og mineraler og måske aller vigtigst, smager skønt!

Vil det at spise dyr være foreneligt med mennesket i al evighed?


Den amerikanske bestseller forfatter Jonathan Safran Foer har netop udgivet en ny bog med titlen “Om at spise dyr”. Bogen fik til min overraskelse meget stor medieomtale her i landet, som jo bekendt ikke er kendetegnet ved at have mange vegetariske borgere. I et nyligt interview udtalte Foer:

“Engang i en ikke så fjern fremtid vil vi mene det samme om kød, som vi idag mener om cigaretter”.

Ja, det lyder godt nok som noget der ligger langt ude i fremtiden! Men den gode Foer mener, at dette er i den nære fremtid. Ja, allerede inden for 10 år forudsiger Foer at hovedparten af alle måltider vil være vegetariske. Dog ikke at forveksle med at flertallet vil være vegetarer, men at folk vil spise langt mere plantebaseret.

Kan det virkeligt være sandt? Her er det så hele klimasagen kommer dumpende ned fra himmelen.

Kødproduktion er ikke, hvad det var engang, hvor der var en landmand, som havde nogle marker og måske 20 køer. I dag har industrilandbruget set dagens lys. I Danmark opdrættes millioner af dyr især svin, som selvfølgelig skal have noget at spise. Dette er ofte sojabønner, som dyrkes på den anden side af jorden i eksempelvis Brasilien. Når sojabønnerne er høstet, skal de fragtes til Danmark, hvor de skal bruges som foder i kæmpe haller med tusindvis af svin, som er koncentreret på et meget lille område. Alle mulige energitunge tekniske hjælpemidler er installeret i disse farme, som skal hjælpe landmanden og hans ansatte med at producere kød til næsten ingen penge. Når grisene er blevet fede nok, sendes de videre til slagterier, som ligeledes skal bruge store mængder af elektricitet og vand for at fungere.

Så energikrævende er hele denne kødproduktion, at FAO har beregnet, at kød bidrager med flere drivhusgasser end hele transportsektoren. Dette er dog kun drivhusgasser. Landbruget er derudover på top 3, når det gælder vand- og luftforurening.

Ja, ja.. men mennesket har jo brug for kød for at overleve! Dette er jo ikke rigtigt, der har levet og lever millioner af vegetarer på jorden. Men formålet er ikke nødvendigvis, at vi alle skal være vegetarer. Selv en lille reduktion af kødindtaget vil gavne jorden betydeligt.

En mere plantebaseret kost vil endvidere være sundt for alle. Der anbefales i Danmark pt., at man skal spise minimum 600 g frugt og grønt om dagen. Det er dog langt de færreste, der kan opfylde dette! Da jeg spiste kød, kom jeg meget sjældent op på denne mængde. Dette er imodsætning til vegansk kost.

Når folk tænker på ordet vegetar, forestiller de sig ofte en tynd mand eller kvinde, som ikke er fysisk aktiv. Dog er dette langt fra sandheden. I USA findes der en række sportsfolk, som spiser vegansk. En af dem jeg er blevet inspireret af er Brendan Braizer.

Brendan Braizer er mangeårig veganer, derudover har han været professionel ironman. Som ganske ung begyndte Braizer, at undersøge kosten og fandt frem til at en plantebaseret vegansk kost gav mange fordele.


Responses

  1. Hey Jacob. Til lykke med bloggen. Dit første indlæg er meget spændende og jeg glæder mig til at følge med i fremtiden.😀

  2. Yihaa!! Min første kommentar😀

    Tak skal du have Jens.

  3. Kære Jacob,

    tusind tak for artiklerne du har skrevet!!! Det hjælper mig enormt fordi jeg er fra Tyskland og spiser også vegan (en gang imellem vegetarisk)🙂
    Jeg lærer så meget af det hele her!🙂

    Kærlig hilsen,

    Jori🙂

    • Tak Jori
      Godt at du kan bruge nogle af opskrifterne🙂
      Kh
      Jacob


Skriv et svar

Kategorier

